Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER



Οκτάβιος και Μέλπω Μερλιέ























Αρχειοθήκη ιστολογίου

Κυριακή 8 Ιουνίου 2008

Γιάννηs Ξενάκηs. «Ετσι έχασε το μισό του πρόσωπο...»


Στη δράση του Γιάννη Ξενάκη στην Κατοχή, στον τραυματισμό του, μα και αργότερα σε μια συναυλία του στο Παρίσι, το Μάη του '68, αναφέρεται σε μια γλαφυρή αφήγησή του στην «Ε» ο συναγωνιστής και φίλος του σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος.

«Τέσσερις του Δεκέμβρη του '44. Η πρώτη και οδυνηρή μέρα αυτού που ακολούθησε και ονομάστηκε Κόκκινος Δεκέμβρης. Ενα από τα μεγαλύτερα λάθη της Αριστεράς. Είμαστε κάμποσοι ένοπλοι σπουδαστές, εγώ στην Αρχιτεκτονική, ο Ξενάκης μερικά χρόνια μεγαλύτερος και γίναμε μάρτυρες της πρώτης σύγκρουσης, που έμελλε να σωριάσει εκατοντάδες νεκρούς και την πρώτη σημαντική ήττα της Αριστεράς στην Ελλάδα. Ενα βαρύ βρετανικό άρμα φτάνει μουγκρίζοντας στην κεντρική είσοδο του Πολυτεχνείου. Ακολούθησαν κάτι φωνές, στα αγγλικά, μας φάνηκε αργότερα πως ζητούσαν να μας προειδοποιήσουν ότι κάτι άλλαξε, κάτι τερατώδες, καθώς λίγες ώρες πριν Βρετανοί και Ελληνες γιορτάζαμε αδελφωμένοι στους δρόμους τις μεγάλες ώρες της απελευθέρωσης. Η εντολή από το αρχηγείο του ΕΛΑΣ σε μας, νεαρούς ένοπλους σπουδαστές του Λόχου Λόρδος Μπάιρον, ήταν να κρατηθούν τα κτίρια του Πολυτεχνείου σε αυστηρή περιφρούρηση, καθώς περιμέναμε μια πιθανή επίθεση από τα τάγματα ασφαλείας, που διατηρούσαν ακόμα ένοπλους πυρήνες στο απέναντι κτίριο της Κάζα ντι Ιτάλια και στα κτίρια της Ασφάλειας Αθηνών, στην οδό Στουρνάρα. Και ξαφνικά, το τανκ, βαρύ και αδυσώπητο, κάνει μπροστά και γκρεμίζει τη μεγάλη σιδερένια πύλη. Προχωράει μερικά μέτρα, στέκεται, ανάβει εκτυφλωτικούς προβολείς και τα σκοτεινά και βουβά κτίρια του Πολυτεχνείου αστράφτουν από το φως που αντανακλούσε στα άσπρα μάρμαρα. Δευτερόλεπτα αργότερα μια πρώτη και μοναδική έκρηξη. Ηταν το διαβολικό μηχάνημα με τις έξι κάννες που εκτόξευε ρουκέτες με έναν εκκωφαντικό θόρυβο και με ανάλογη καταστροφή, σε μια βεντάλια από δύναμη πυρός άγνωστη ώς τότε σε μας. Δέντρα, πέτρες και κορμιά ανθρώπων γεμίσαν σε ένα κλάσμα δευτερολέπτου το χωρό. Εκεί, σ' αυτή τη μοναδική μπαταριά, ο Γιάννης Ξενάκης έχασε το μισό του πρόσωπο, το ένα του μάτι και -λέω τώρα- την πίστη του στον απελπισμένο αγώνα που έμελε να συντρίψει τη μισή Ελλάδα και να γεμίσει ενοχές την άλλη μισή. Χρόνια αργότερα, το Μάη του '68, στο Παρίσι ο Ξενάκης είναι να δώσει μια συναυλία στη μεγάλη αίθουσα του Πανεπιστήμιου της Σορβόνης. Ο χώρος, ασφυκτικά γεμάτος από τους επαναστατημένους φοιτητές της μαγιάτικης εξέγερσης. Λίγο πριν εμφανιστεί ο συνθέτης, βοηθοί του κουβαλάνε στη σκηνή τα τεράστια ηχεία και τα ηλεκτρονικά μηχανήματα-εργαλεία της δουλειάς του. Η φίρμα της ΙΒΜ ήταν διάκριτη πάνω στις μηχανές. Εμφανίζεται ο συνθέτης και την ίδια στιγμή ακούγεται η κραυγή "Κάτω ο πράκτορας της ΙΒΜ και των Αμερικάνων Ιάνης Ξενάκης". Σε λίγα δευτερόλεπτα η αίθουσα βούιζε από κραυγές αποδοκιμασίας. Ο Ξενάκης μένει για λίγο σιωπηλός, ύστερα στρίβει και η ψηλή και σκυφτή σιλουέτα του χάθηκε στο σκοτάδι. Δεν τον ξανάδα από τότε...».


Φ.Μπ.



ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 05/02/2001

Δεν υπάρχουν σχόλια: