Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER

Οκτάβιος και Μέλπω Μερλιέ

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Δευτέρα, 9 Ιουνίου 2008

Θεοφάνης Τάσης: ο πολιτικός Καστοριάδης και η πολιτικοποιημένη διανόηση

Ανανέωσε το επαναστατικό πρόταγμα

Γράφει ο Τάκης Θεοδωρόπουλος
ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΙΑ ΑΝΤΙΛΗΨΗ, ΜΑΛΛΟΝ ΔΙΑΔΕΔΟΜΕΝΗ, Η ΟΠΟΙΑ
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΙ ΤΟΝ ΚΟΡΝΗΛΙΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗ ΩΣ ΤΟΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ
ΤΩΝ ΜΟΪΚΑΝΩΝ. Ή ΜΑΛΛΟΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΩΣ ΤΗ
ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΜΑΧΗΤΙΚΗ ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΜΙΑΣ ΠΡΩΗΝ ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΗΣ
ΔΙΑΝΟΗΣΗΣ ΠΟΥ, ΤΙΣ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ, ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ
ΞΕΡΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΘΕΤΕΙ ΤΑ ΟΠΛΑ
Είναι προφανές πως ο γεννημένος το 1922 στην Κωνσταντινούπολη διανοητής, ο οποίος στα δεκαπέντε του χρόνια ήταν ήδη μέλος της νεολαίας του Κομμουνιστικού Κόμματος, για να προσχωρήσει το 1943 στην τροτσκιστική ομάδα του «επαναστάτη Σπύρου Στίνα», δεν μπορούσε να διανοηθεί μια ζωή εκτός πολιτικής. Επικηρυγμένος από την ελληνική κυβέρνηση το 1945, υπότροφος όμως της γαλλικής χάρη στον Οκτάβιο Μερλιέ, θα ταξιδέψει μαζί με τον Παπαϊωάννου, τον Αξελό, τον Ξενάκη, την Κρανάκη και άλλους «Ματαρόα» και θα εγκατασταθεί στο Παρίσι, όπου το 1948 θα ιδρύσει το περιοδικό «Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα».
Για την ίδρυση του περιοδικού μιλάει ο ίδιος στην Άνοδο της ασημαντότητας:
«Το φθινόπωρο του 1948, όταν οι τροτσκιστές απεύθυναν στον Τίτο που τότε τα είχε χαλάσει με τη Μόσχα, την τερατώδη αλλά και γελοία πρόταση να σχηματίσουν μαζί του ένα ενιαίο μέτωπο, αποφασίσαμε να κόψουμε τις σχέσεις μας με το τροτσκιστικό κόμμα και ιδρύσαμε την ομάδα και το περιοδικό Σοσιαλισμός ή βαρβαρότητα». Στο μεταπολεμικό Παρίσι, το οποίο ακτινοβολεί ως πρωτοπόρο στην ευρωπαϊκή πνευματική ζωή ακόμη, όπου ηγεμονεύει ο Σαρτρ με τον νομιμόφρονα φιλοσοβιετισμό του, ο Καστοριάδης και ο κύκλος του περιοδικού συμπεριφέρονται σαν τις μύγες μες στο γάλα. Η κριτική της σοβιετικής γραφειοκρατίας, ως εγγενούς χαρακτηριστικού του συστήματος και όχι απλώς ως παρεκτροπής ή λανθασμένης εκτίμησης εκ μέρους ορισμένων, και η προβολή των ιδεών της αυτοδιαχείρισης μοιάζουν με κατάθεση αγωγής διαζυγίου- διάλυση του ώς τότε μάλλον προφανούς γάμου ανάμεσα στην οποιαδήποτε επαναστατική προοπτική και την καθιερωμένη κομμουνιστική ορθοδοξία.
Το περιοδικό μπορεί να σταμάτησε να εκδίδεται το 1965, ο Καστοριάδης μπορεί να άρχισε να ασχολείται επαγγελματικά με την ψυχανάλυση, όμως ουδέποτε σταμάτησε να διεκδικεί έναν ρόλο για την εξέγερση στις κοινωνίες του καιρού μας. Σήμερα, έντεκα χρόνια μετά τον θάνατό του, όσοι προσεγγίζουν το έργο του, και είναι όλο και περισσότεροι, βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα δίλημμα όχι και τόσο απλό.
Μπορεί μια τόσο πλούσια και πολύπλοκη πνευματική διαδρομή να αναχθεί στην πολιτική στάση του δημιουργού της; Ή μήπως αυτονομείται από τις προθέσεις του και συνθέτει μια πνευματική πράξη η οποία διατηρεί την αξία της ανεξάρτητα από την πολιτική της βιωσιμότητα; Η ανάγνωση του έργου του Καστοριάδη από τον Θεοφάνη Τάση δίνει μια σαφή και κατηγορηματική απάντηση στο δίλημμα: ο Καστοριάδης παρέμεινε επαναστάτης ώς το τέλος, όχι μόνο γιατί «η ιδέα μιας καινούργιας επαναστατικής ομάδας τού τριβελίζει μέχρι τέλους το μυαλό», αλλά γιατί ως σύγχρονος Σωκράτης, ώς την τελευταία στιγμή, αναζητά κάποιο πολιτικό αντίκρυσμα για να μπορέσει και ο ίδιος να αποτιμήσει τη σκέψη του.

Πτυχιούχος Φυσικής και Φιλοσοφίας ο Θεοφάνης Τάσης μας παραδίδει ένα ολοκληρωμένο πορτρέτο του πολιτικού Καστοριάδη, δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του συγγραφέα της «Φαντασιακής θέσμισης της κοινωνίας» Με το όραμα της αυτοθεσμιζόμενης κοινωνίας

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ


"TA NEA" Σάββατο, 5 Απριλίου 2008
Αρ. Φύλλου: 19.101
Σελίδα: NEA_0504_034_K_272584
Αυτό το κείμενο εκτυπώθηκε από ΤΑ ΝΕΑ Online, στο http://www.tanea.gr/article.aspx?d=20080405&nid=8081566
Copyright © ΤΑ ΝΕΑ 1996-2006 Lambrakis Press

Δεν υπάρχουν σχόλια: