Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER

Οκτάβιος και Μέλπω Μερλιέ

Αρχειοθήκη ιστολογίου

Σάββατο, 7 Ιουνίου 2008

Ο Ντίκος Βυζάντιος, ένας από τους κορυφαίους Ελληνες ζωγράφους της διασποράς, γιος του ζωγράφου Περικλή Βυζάντιου, έφυγε από τη ζωή το βράδυ του περασμένου Σαββάτου στη Μαγιόρκα σε ηλικία 83 χρόνων. Αληθινός φίλος του Αλμπέρτο Τζακομέτι και αρκετών ακόμα σπουδαίων δημιουργών και διανοουμένων του 20ό αιώνα, είδε από νωρίς το έργο του να παρουσιάζεται σε γκαλερί, μουσεία και σημαντικές διοργανώσεις στη Γαλλία και σ' όλη την Ευρώπη.

Ο Κωνσταντίνος (Ντίκος) Βυζάντιος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1924. Σε ηλικία 16 ετών έγινε απευθείας δεκτός, ως εξαιρετικό ταλέντο, στα εργαστήρια της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Ηταν επίσης ένας από τους νεότερους Ελληνες καλλιτέχνες επιστήμονες και διανοούμενους, που επέλεξαν το 1945 ο Οκτάβ Μερλιέ και ο Ροζέ Μιλιέξ του Γαλλικού Ινστιτούτου για να διασώσουν από τη δίνη του εμφυλίου δίνοντάς τους υποτροφία για το Παρίσι.

Ο Ντεγκά

Από την τρίτη κιόλας ημέρα παραμονής του στη Γαλλία ο Ντίκος Βυζάντιος βρέθηκε στο σπίτι του κορυφαίου ζωγράφου και χαράκτη Δημήτρη Γαλάνη. Στο ατελιέ του στη Μονμάρτρη μυήθηκε στην τέχνη της ξυλογραφίας και της χαλκογραφίας πάνω στην πρέσα του Ντεγκά. Ο Γαλάνης είχε συνδεθεί φιλικά με τον Ντεγκά, που του είχε χαρίσει την πρέσα του (σήμερα ανήκει σε Ελληνα συλλέκτη).

Στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Παρισιού ο Βυζάντιος γνωρίστηκε και με τον Τζακομέτι, τον οποίο θυμόταν με τρυφερότητα: «Ο φίλος μου ο Τζακομέτι, έλεγε, δεν είχε τρεχούμενο νερό, πλενόταν στην αυλή, ζεσταινόταν με μια μικροσκοπική σόμπα».

Η αναγνώριση του έργου του Βυζάντιου στη Γαλλία ήρθε από την παρθενική του έκθεση στην γκαλερί «Ariel». Η εφημερίδα «Le Monde» αναφέρθηκε σ' αυτήν, ενώ το έργο του «Pont du Carousel» αγοράστηκε από το Μουσείο του Λουξεμβούργου. Τρεις είναι οι σημαντικότεροι κύκλοι της καλλιτεχνικής του πορείας. Ο πρώτος συνδέεται με την αφαίρεση και ολοκληρώνεται το 1972 με μια αναδρομικού χαρακτήρα έκθεσή του στο μουσείο «Galliera», την οποία είχε προλογίσει ο Ευγένιος Ιονέσκο. Ακολούθησε ο κύκλος με τα σχέδιά του -μαυρόασπρα σε χαρτί μεγάλων διαστάσεων με την τεχνική του piere noire- για τα οποία ο φιλόσοφος Μισέλ Φουκό έγραφε στην πρώτη παρουσίασή τους στην γκαλερί Karl Flinker: «Το μαύρο τους δεν αντιστοιχεί στη νύχτα, είναι η ένταση ενός αγώνα. Τα σκοτεινά σημεία δεν είναι σκιά αλλά ο τόπος που συναντώνται οι πιο ζωντανές μορφές». Το 1981 σηματοδοτεί τον τρίτο και τελευταίο κύκλο των εικαστικών του αναζητήσεων με ανθρωποκεντρικές συνθέσεις και νεκρές φύσεις: έργα (λάδι σε καμβά) μεγάλων διαστάσεων που πρωτοπαρουσιάστηκαν στην γκαλερί Karl Flinker, σε αρκετά μουσεία της Γαλλίας και σ' όλο τον κόσμο.


«Εμπρός στη θάλασσα» έργο του Ν. Βυζάντιου, που παρουσιάστηκε το 1995 στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
Εκθέσεις

Το 1990 η γαλλική κυβέρνηση του απένειμε τον τίτλο του Ιππότη και αργότερα του «Αξιωματούχου των Τεχνών και των Γραμμάτων», ενώ το 1997 τον τίμησε με τη διοργάνωση μεγάλης αναδρομικής έκθεσης στο «Espace des Arts, Chalon sur Saone». Εργα του παρουσίασε σε εκθέσεις στην Ελλάδα και πολλά από αυτά ανήκουν σε σημαντικές ελληνικές συλλογές. Στις 7 Σεπτεμβρίου στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Κουμπάρη 1) θα εγκαινιαστεί έκθεση έργων του με τίτλο «Στα ίχνη του χαμένου βλέμματος»: μαυρόασπρα σχέδια, ανθρωποκεντρικές συνθέσεις και νεκρές φύσεις. Με την ευκαιρία της έκθεσης (διάρκεια έως 5 Οκτωβρίου) κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΑΔΑΜ λεύκωμα με τίτλο «Gerald Gassiot-Talabot-Κωνσταντίνος Βυζάντιος».

Τέλος, την Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου στις 20.00 στο νέο κτίριο του Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «Ντίκος Βυζάντιος, στα ίχνη της χαμένης Ματιάς», που γυρίστηκε ανάμεσα στο Παρίσι, την Αθήνα και την Υδρα σε σενάριο και σκηνοθεσία Πανδώρας Μουρίκη. Ο Ντίκος Βυζάντιος ήταν παντρεμένος με την ποιήτρια Μαρί Λορ Νταβίντ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: