Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE THE CONTEMPORARY ART INSTITUTE ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE, COLLECTED AND COLLATED INFORMATION (Media) FOR THE WORK OF VISUAL ARTISTS GRADUATES AND STUDENTS OF THE SCHOOL OF FINE ARTS. PURPOSE IS AN ARCHIVE OF RESEARCH AND STUDY. IF YOU ARE INTERESTED SEND POSTAL (NOT REGISTERED, COURIER, WEBSITES, E-MAIL) WHAT YOU THINK YOU HOW TO (BIOGRAPHY, PUBLICATIONS, DOCUMENTS, PHOTOS PROJECTS, DVD, CD-R, LISTS OF REPORTS, etc.). THE MATERIALS WILL NOT BE RETURNED. CHRISTOS THEOFILIS PHONE NUMBER.: 6974540581 ADDRESS .: ART-ACT SFAELOU 3. 11522 ATHENS GREECE ART-CRITIC,CURATOR OF ART EXHIBITIONS,PERMANENT PARTNER OF THE NEWSPAPERS http://www.avgi.GR http://www.kte.gr/ JOURNAL INVESTOR -CULTURE http://www.xronos.gr / http://www.ihodimoprasion.gr/ http://www.edromos.gr/ MAGAZINE INFORMER



Οκτάβιος και Μέλπω Μερλιέ























Αρχειοθήκη ιστολογίου

Δευτέρα 9 Ιουνίου 2008

Με το όραμα της αυτοθεσμιζόμενης κοινωνίας

Δεν χωράει αμφιβολία πως η ανάγνωση του Τάση παραμένει συνεπής από την αρχή ώς το τέλος, αφού στο πορτρέτο του πολιτικού Καστοριάδη καταφέρνει να εντάξει και όλες τις εκφράσεις της σκέψης του που δεν βρίσκουν άμεσο αντίκρυσμα πολιτικής πρακτικής. Ακόμη και στη σύγκρουσή του είτε με τον στρουκτουραλισμό του Λεβί-Στρος είτε με τον καθαγιασμό τού διαφορετικού από τον Φουκό. Ακόμη και στον διάλογό του με τη σύγχρονη επιστήμη, ακόμη και στον διά βίου διάλογό του με τον Αριστοτέλη, ακόμη και στα ευρήματα που αποκομίζει από την, ισόβια επίσης, ανάγνωση της αρχαίας ελληνικής περιπέτειας.
Ή μάλλον κατ΄ εξοχήν σ΄ αυτήν την τελευταία. Για τη «ρητά αυτοθεσμιζόμενη κοινωνία» που οραματίζεται ο Καστοριάδης, πηγή έμπνευσης αποτελεί η δημοκρατική Αθήνα του Περικλή. Εκεί εντοπίζεται και το πρώτο «πρότυπο» μιας κοινωνίας, η οποία οργανώνεται με στόχο την αυτονομία της και όχι την εξάρτησή της από κάποιο επέκεινα μεταφυσικό, ιστορικό, τελεολογικό. Απ΄ αυτήν την άποψη, και μόνον αναγνωρίζοντας ως πρότυπο την αθηναϊκή κοινωνία του 5ου αιώνα, ο Καστοριάδης συγκρούεται ευθέως με τον μεταμοντέρνο σχετικισμό.
Στη διάθεσή του να εμφανίσει τον Καστοριάδη ως απολύτως πολιτικό διανοητή, ο Τάσης μοιάζει να παραμερίζει αυτό που ο ίδιος εντοπίζει ως κύριο χαρακτηριστικό του έργου του, ότι δηλαδή είναι «πρωτίστως σκέψη και όχι σύστημα οργανωμένο και ολοκληρωμένο». Παρατηρώντας πως από τον Καστοριάδη απουσιάζει μια προβληματική της εξουσίας, είναι σαν να του υπενθυμίζει πως η κληρονομιά που άφησε στα άξια τέκνα του κάπου δεν τους φτάνει για να ζήσουν, αφού δεν τους υποδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να αντισταθούν σήμερα στις καθημερινές σχέσεις εξουσίας.
Ίσως σ΄ αυτό το σημείο να αναδεικνύονται και τα όρια της αμιγώς πολιτικής ανάγνωσης του «πολιτικού» Καστοριάδη ή, με άλλα λόγια, της «καστοριαδικής» ανάγνωσης του Καστοριάδη, τα όρια μιας σχέσης εξάρτησης από μια σκέψη η οποία παραμένει ζωντανή γιατί πρόταξε πάνω απ΄ όλα το αίτημα της αυτονομίας.
Αυτό όμως δεν έχει τόση σημασία. Σημασία έχει ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια ολοκληρωμένη και διαυγή ανάγνωση του έργου ενός διανοητή ο οποίος, στην Ελλάδα τουλάχιστον, πέρασε από την αφάνεια στη μυθοποίηση σχεδόν αδιάβαστος.
Κι απ΄ αυτήν την άποψη το έργο του Θεοφάνη Τάση μπορεί να θεωρηθεί ως μία εξαιρετικά σοβαρή πρόταση διαλόγου για την πνευματική υπόθεση που ακούει στο όνομα Κορνήλιος Καστοριάδης.


"TA NEA" Σάββατο, 5 Απριλίου 2008
Αρ. Φύλλου: 19.101
Σελίδα: NEA_0504_034_K_272584
Αυτό το κείμενο εκτυπώθηκε από ΤΑ ΝΕΑ Online, στο http://www.tanea.gr/article.aspx?d=20080405&nid=8081591
Copyright © ΤΑ ΝΕΑ 1996-2006 Lambrakis Press

Δεν υπάρχουν σχόλια: